Friday, June 4, 2010

Kenangan Zaman Sekolah

sambungan dari entri : Guru Besar

***

Aku tersenyum sendiri. Alangkah bestnya kalau dapat kembali ke zaman persekolahan. Hakikatnya pada ketika itu aku tidak lah dikenali ramai. Aku lebih pemalu dan kurang bersosial. Sifat pemalu menguasai sepenuhnya diri aku ini.

Baru baru ini, ramai pula rakan rakan dari sekolah High School BM dan sekolah Teknik Kulim yang add aku dalam facebook. Seronok bila tengok keadaan kawan kawan aku yang dah berjaya. Bagus juga dapat berhubung dengan diorang semua. Boleh mengeratkan silaturrahim. Merapatkan apa yang jarang.

Bila terkenang pada zaman sekolah dulu. Aku rasa macam best.

Dulu budak budak High School memang suka lepak kedai Mario. Sebelum pergi sekolah atau pun pergi tuisyen, aku memang suka singgah kat kedai Mario. Tujuan utama adalah untuk bermain Winning Eleven tak pun Tekken dengan kadar harga RM1 selama 15 minit. Walaupun berhimpit himpit, aku memang tetap akan pergi situ. Mengasah skills jari yang terpendam lamanya. Main game sampai ibu jari keras. Kalau bapa mertua rasa jari mesti dia cakap "Hang nie baguih, tangan kasaq, selalu buat kerja keras nie, senang la nak tolong bapa bajak sawah nanti?".

Aku senyum sambil hatiku berdetik "wujud lagi ka kedai Mario tu?".

Kalau hari sabtu, lepas ko-Q aku akan lepak kat Summit BM. Agenda memang tak dak selain pusing pusing usya cikaro tak pun main Bowling dan Daytona. Sekurang kurangnya aku berjaya juga dalam arena permainan Daytona apabila merangkul sebagai juara perseorangan dalam kategori advance. Tak sia sia aku melabur tiap tiap minggu dekat sana.

Gang black metal memang bersepah sepah ketika itu. Mereka dengan berpakaian extreme, jacket hitam disaluti dengan paku, dipadan pula dengan jeans hitam koyak rabak dan Bot Hitam High Cut berkilat. Kalau sekali tengok mak bapa pakcik makcik nenek atuk mereka pasti takkan cam itu anak, anak sedara mahupun cucu meraka.

Tapi ada aku kesah.

Bukan nak gebang, paling best bila aku dahaga, aku akan lepak kedai cendol dekat medan MARA tengah tengah pekan BM. Kedai cendol bapa member aku juga. Memang terbaek cendol situ. Memang sekali pekena, mandrom sampai sekarang.

Kadang kadang aku lepak dekat KTM BM, pekena laksa penang. Murah dan sedap walaupun kalau bawa chikaro vogue mesti kedai tu kena reject, apatah lagi kalau bawa MPSP, sure kena saman. Zaman tu mana ada aku nai memikirkan ciri ciri kebersihan. Janji melantak murah dan sedap.

Tapi itu semua zaman sekolah.

***





Post a Comment

Cer komen skit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...