Tuesday, June 15, 2010

WC - 14 June 2010

Penjajah

***

Netherlands 2:0 Denmark
Daniel AGGER (46' OG)
Dirk KUYT (85')

Netherland/Holland atau dikenali sebagai Belanda Negara yang terkenal Red Light District itu menang ke atas Denmark 2 - 0 dengan bantuan V.Persie yang membantu Holland dengan 1 mata dihadapan setelah hantaran silangnya disambut baik oleh Daniel AGGER yang niat murninya untuk mengeluarkan bola dari mara bahaya ternyata mendatangkan malang buatnya. Serangan demi serangan dilakukan ke atas rakyat Denmark yang bermain di atas padang itu berterusan sehinggakan placing Eljero Elia terkena tiang lalu dipantul balik atas dasar fizik pantulan lalu dapat dibaca oleh Kuyt yang menyudahkan apa yang patut sambil diperhatikan oleh penjaga Gol dan 2 orang defender Denmark.

Belanda adalah antara salah satu kuasa besar yang pernah menjajah Tanah Melayu iaitu Melaka. Mungkin atuk V.Persie tak pun Moyang Kuyt pernah datang ke Tanah Melayu suatu ketika dahulu pada abad ke-16 hingga awal ke-19. Ini kerana semasa perang-perang Napoleon antara tahun 1811 dan 1815, Melaka, serupa dengan pegangan-pegangan Belanda yang lain di Asia Tenggara, berada di bawah jagaan British. Ini dilakukan untuk menghalang Perancis daripada menuntut hak milik Belanda di sana. Apabila perang berakhir pada tahun 1815, Melaka dipulangkan kepada Belanda. Pada tahun 1824, pihak British dan Belanda menandatangani perjanjian yang dikenali sebagai Perjanjian Inggeris-Belanda 1824. Perjanjian ini, antara yang lain, memindahkan Melaka ke pentadbiran British secara sah di sisi undang-undang tak ubah serperti memindahkan Van Persie dari Feyenoord ke Arsenal pada 2004. Perjanjian itu juga merupakan perjanjian tunggal yang membahagikan kepulaun Melayu menjadi dua buah entiti , bukan entiti yang pernah dimaksudkan oleh Uncel Seekers tapi entiti yang menjadi asas kepada sempadan Indonesia-Malaysia kini.

Trivia Sejarah, penting bagi sesiapa yang bakal mengambil peperiksaan PTD.

***

Italy 1:1 Paraguay
Daniele DE ROSSI (63')
Antolin ALCARAZ (39')

***

Japan 1:0 Cameroon
Keisuke HONDA (39')



Kali ini aku lebih bercerita tentang "Dasar Pandang Ke Timur" atau slogan "Asia untuk Asia".

Kita harus berbangga kerana 2 wakil dari Asia iaitu Korea dan Japan telah meletakkan nama di dada akhbar atas kemenangan mereka. Ternyata mereka bukan lagi bahan bulian dalam World Cup kali ini.

Kalau ikutkan sejarah Jepun ke Tanah Melayu berlaku secara sepantas kilat. Tempoh antara waktu konvoi Jepun berlepas dari Saigon, Indonchina Perancis menuju ke arah selatan pada 6 Disember 1941 sehingga pendaratannya di Kota Bharu Kelanta pada 8 Disember 1941 cuma mengambil masa tiga hari. Mitos keunggulan ketenteraan British di Timur Jauh dimusnahkan dalam tempoh 69 hari sewaktu Singapura, yang merupakan pusat pangkalan Tentera British di Timur Jauh, melutut kepada kekuatan pihak Jepun yang dibantu sepenuhnya oleh Ultraman pada 15 Februari 1942.

Ini cerita sebaliknya di Afrika.

Penjajahan Jepun ke atas Cameroon yang ternyata mempunyai barisan pemain yang tegap dengan tonggak utamanya bertaraf dunia iaitu Eto tidak mampu mengambil kesempatan terhadap negara kelahiran Maria Ozawa ini. Jangan salahkan Hentai kalau team Cameroon kalah. Tepuk dada sakit lah rasanya. Pada minit ke 39 Free State Stadium dikejutkan dengan deruman enjin vtec yang kuat melintasi di tengah padang membuatkan para pemain Cameroon terpegung dengan kereta ciptaan dari negara matahari terbit itu. Masing masing leka sambil bertanyakan harga kereta dari menumpukan pada perlawanan mereka yang sedang berlangsung. Tiupan wisel gol dibunyikan oleh referee Olegario Benquerenca dari Portugal membuatkan para pemain Cameroon bangun diulit mimpi. Mereka bagaikan terpukau dengan kereta Honda yang budget itu.


Honda Memang Laju

Mungkin WC 2014, Jepun akan menghantar para pemain mereka mengikut jenama kereta seperti Subaru, Mistubhisi, Toyota, Nissan, Suzuki, Isuzu, Yamaha, Mazda dan Mitsuoka. Jangan terkejut jika jualan kereta Honda laris pada esok hari.

Walaupun Penjajahan Jepun terhadap negara kita telah lama berlalu, tapi kita masih dijajah oleh pemikiran mereka dengan cerita ceriti seperti :

Baja Hitam - Lepas mengaji aku mesti balik cepat cepat sebab nak tengok cerita ni.

Gaban - Trademark Gaban bersama motornya.


Ayumi Hamasaki - Penyanyi Jepun yang comel. I Like..


Last but not least, korang sure kenal minah nie kan.

***

Post a Comment

Cer komen skit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...