Saturday, June 12, 2010

WC - 12 June 2010

***

Korea Selatan 2:0 Greece
LEE Jung Soo (7')
PARK Ji Sung (52')

Perlawanan ini aku tak tengok sangat sebab aku keluar. Aku sempat tengok separuh masa ke-2 saja. Kalau di Malaysia kita ada Taman Rashidah Utama, tapi Korea Selatan ada Taman Ji Sung. Beliau sebagai hero si setan merah melengkapkan kemenangan pertama untuk kejohanan piala dunia kali ini dengan membantai Greece 2 berbalas 0. Kalau berpandukan pada statistik yang dikeluarkan oleh FIFA mengatakan bahawa perlawanan tersebut adalah seimbang. Mungkin nasib tidak menyebelahi pasukan yang Greece. Ada sumber yang boleh dipercayai menyatakan ada di antara pemain Korea telah melalaikan pemain pemain Greece dengan menghantar mms music video Wonder Girl - Nobody kepada mereka. Ini mungkin salah satu faktor menyebabkan kekalahan Greece.

***

Nigeria 0:1 Argentina
Gabriel HEINZE (6')

Ramai orang ternanti nanti perlawanan ini. Messi adalah tumpuan utama para peminat bola sepak. Kelincahan beliau seringkali mengugat barisan pertahanan Nigeria. Gol Argentina diperolehi se-awal minit ke 6. Antara gol terawal yang dijaringkan dalam kejohanan kali ini. Gol ini dihasilkan dari sepakan sudut lalu hinggap di kepala HEINZE bekas pemain si setan merah dan tanpa segan silu bola itu menerjah sudut atas kiri pintu gol pasukan Nigeria. Perlawanan banyak memihak kepada Argentina yang menguasai sebanyak 58%. Sepakan tepat ke arah pintu gol lebih kepada Argentina manakala Nigeria hanya berjaya satu saja tepat ke arah pintu gol, yang lain hampeh. Walaubagaimanapun, pujian harus diberikan kepada penjaga gol Nigeria ENYEAMA yang merangkul Man of the Match perlawanan itu. Kalau bukan kerana beliau, mungkin Argentina berpesta gol. En Wenger boleh masukkan ENYEAMA dalam list pembelian keeper untuk Arsenal.

***

England 1:1 USA
Steven GERRARD (4')
Clint DEMPSEY (40')

Fabio Capello menurunkan skuad kesebelasan terkuatnya menentang USA dengan meletakkan Steven Gerrard sebagai Kapitan untuk mengemudi skuad England. Perlawanan bermula agak pantas dan bertenaga oleh kedua dua pasukan. Pada minit ke-4, England telah mendahului USA dengan jaringan 1-0 hasil lorongan Heskey kepada Gerrard lalu menjaringkan gol mudah menewaskan bekas penjaga gol si setan merah iaitu Tim Howard. Walaubagaimanapun, pasukan USA tetap memberi saingan sihat terhadap pihak lawannya. Serangan bertali arus dari dua belah pasukan membuatkan perlawanan rancak dan tidak mengantuk. Nasib menyebelahi pasukan USA apabila Demsey, menjaringkan gol jarak jauh menewaskan En Hijau yang mungkin sarung tangannya disapu Senasaoil bukan gam UHU oleh Gang Punk'd yang diketuai oleh Ashton Kutcher. Separuh masa kedua menyaksikan perlawanan yang tidak jemu ditonton seperti sedang melihat Shakira menari tergelek gelek di atas pentas. Serangan dari pasukan England acapkali melepasi benteng terakhir USA tidak membuahkan sebarang hasil dengan adanya Tim Howard yang berulang kali berjaya menepis setiap sepakan dari pasukan England. Keputusan seri ini kekal sehingga tiupan wisel penamat.

nota penting:
kemenangan pertama WC2010 : Korea
gol terawal WC2010 setakat ini : Steven GERRARD (4')

soalan-soalan ini mungkin ditanya pada peperiksaan PTD akan datang.

***




Post a Comment

Cer komen skit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...