Wednesday, July 9, 2014

Siri WC 2014 - Semi Final


Assalamualaikum, Salam hari Rabu.

Sebagaimana yang kita tahu, team yang layak ke top 4 a.k.a semi final bukanlah calang-calang punya team. Brazil sudah 5 kali juara, Germany juara 3 kali, Argentina 2 kali juara dan Holland pula tidak pernah memenangi piala dunia, cuma mereka cuma kurang bernasib baik kerana hanya punyai rekod 3 kali sebagai naib juara pada tahun 1974 (juara pada ketika itu West Germany), 1978 (juaranya Argentina) dan 2010 (juaranya Spain).

Pada sebelah pagi tadi, kita dapat lihat bagaimana Germany berjaya merogol tuan rumah Brazil sebanyak 7 gol berbalas 1.  Counter Attack, Simple Pass dan Good Stopper itu percaturan yang dimainkan oleh Germany. Kemungkinan besar dengan ketiadaan Neymar yang cedera dan Kapitan Thiago Silva yang digantung perlawanan, membuatkan para pemain Brazil tak keruan. 

What to do
Ikan bilis pun dah jadi Budu.

Aku perhatikan piala dunia kali ini, mostly corak permainannya direct. Skill-skill seperti The Blanco Bunny Hop, Ronaldinho Tricks elastico/flipflap kurang kelihatan, Tiada samba dan tiada total football. Agak membosankan.

Walau bagaimanapun, team pilihan ku berjaya menerjah ke Final terlebih dahulu. Yehaa.


***

Bagi perlawanan pada esok pagi. Dari segi percaturan aku, Argentina bakal layak ke Final jika ikut bookie (sebabnya mereka pasti mahupun salah satu team Amerika Latin beraksi dipentas Final). Akan tetapi, corak permainan Holland pada temasya kali ini lebih memberangsangkan jika nak dibandingkan dengan Argentina.

***


Post a Comment

Cer komen skit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...