Saturday, June 12, 2010

WC - 11 June 2010

***

11 June 2010 adalah hari pembukaan Pertandingan Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan yang penuh dengan citrawarnanya. Seperti biasa kesinambungan antara nyanyian dan tarian berkonsepkan "bersatu teguh bercerai roboh" oleh setiap peserta menyerikan persembahan pembukaan yang disaksikan lebih berjuta juta orang di dunia ini.

Walaubagaimanapun, persembahan pembukaan tidaklah se-Gah yang aku harapkan. Mungkin mereka boleh mempelajari persembahan citrawarna ini di Malaysia yang setiap tahun mengadakannya sebagai satu asset tarikan pelancong ke sini.

Apa yang penting pada 11 June 2010 adalah tarikh keramat untuk abang referee kita iaitu Subkhiddin yang dilantik untuk menjadi ref ke-4 bagi perlawanan pertama. Terasa bangga juga bila tengok anak watan kita berada di pentas dunia. Selamat Maju Jaya bang. Semoga Sukses selalu, Caiyok Caiyok..


MOHD SALLEH Subkhiddin
Role: Referee
Country: Malaysia MAS
Date of Birth: 17.11.1966
Height: 174 cm
Occupation: Teacher
Mother tongue: Malay
Other languages: English
International since: 2000
First international: Iraq-Nepal (23.04.2001)
Hobbies: Bowling & Snooker
Fondest memory: FIFA World Youth Championship Peru 2005

Source: fifa.com

***

Perlawanan pembukaan dimulakan dengan tuan rumah iaitu Afrika Selatan menentang Mexico.


Afrika Selatan 1:1 Mexico
Siphiwe TSHABALALA (55')
Rafael MARQUEZ (79')


Perlawanan dikuasai oleh Mexico sebanyak 58%, manakala sepakan ke arah pintu gol lawan Mexico lebih tinggi iaitu sebanyak 14 tendangan berbanding Afrika Selatan cuma 9 tendangan. Ini telah menunjukkan bahawa tuah tidak berpihak kepada Mexico tapi ia lebih memihak pada tuan rumah apabila berjaya menjaringkan gol dahulu pada minit ke 55 oleh TSHABALALA. Rembatan beliau memang susah nak ditepis oleh mana mana penjaga gol mahupun penjaga rumah mayat kerana terlampau kencang bab tsunami. Walaubagaimana pun cubaan demi cubaan berjaya membawa perlawanan menjadi seimbang apabila MARQUEZ berjaya menjaringkan gol hasil dari hantaran silang dari rakan sepasukan singgah dikakinya lalu tidak mensia-siakan peluang dihadapan pintu gol. Keadaan seri satu sama di heret hingga ke wisel penamat. Jadi tiada pemenang untuk perlawanan pertama ini.

***

Uruguay 0:0 France

Perlawanan ini banyak memberi kesabaran dari segi mental dan fizikal. Bukan nak cakap, ternyata ramai pemain France yang aku kenal dari pemain Uruguay. Mungkin disebabkan aku pernah belajar di Malaysia France Institute suatu ketika dulu dan mungkin juga aku pernah menyokong France ketika mereka menjuarai piala dunia pada tahun 1998 dan semestinya ramai pemain France adalah pemain dan bekas pemain Arsenal. Semua itu tidak penting lagi kerana perlawanan ini tidak menarik sehinggakan aku boleh tertido.




nota penting :

go pertama WC 2010 : TSHABALALA (Afrika Selatan)
kad kuning pertama : Efrain JUAREZ (Mexico)
perlawanan seri pertama : Afrika Selatan Vs Mexico
perlawan seri tanpa jaringan pertama : Uruguay vs France
kad merah pertama : Nicolas LODEIRO (Uruguay)

soalan-soalan ini mungkin ditanya pada peperiksaan PTD akan datang.

***

Post a Comment

Cer komen skit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...