Wednesday, July 23, 2014

Kisah Ramadhan 1435: Upin Ipin Raya 2014


Kalau nak diikutkan, Siri Musim pertama Upin Ipin diterbitkan khusus sempena sambutan Ramadan pada 2007 untuk mendidik kanak-kanak mengenai erti dan kepentingan bulan mulia ini. Sekarang dah masuk Ramadhan 2014. Maka selama 7 tahun Upin Ipin bertahan dan kini sudah masuk 8 musim ke-semuanya.

Aku sebagai rakyat Malaysia sangat berbangga dengan Les' Copaque, kerana siri macam ini amatlah perlu meresapi dalam jiwa kanak-kanak masa kini yang diterapi dengan nilai nilai murni dan sejagat.

Apa yang pelik bagi aku adalah, sudah masuk 7 tahun dan 8 musim siri Upin Ipin, tapi mereka tetap kecil dah masih dalam pra-sekolah a.k.a tadika. Tak besar-besar mereka ni kan.

Nak juga aku tengok Upin Ipin masuk sekolah Rendah dan Menengah, lepas tu masuk Universiti. Habis belajar, balik kampung ramai-ramai dan cari kerja sama-sama dengan rakan-rakan. Lepas tu kawen.. dan so on..

Okey ini mungkin tak terjadi sila abaikan..

Aku acap kali terfikir, sebab selalu teman cik Fea tengok siri Upin Ipin dan cuba berfikir luar kotak kononya. Sudah masuk 7 tahun,  dan tak pernah nampak Upin Ipin beraya bersama mak ayah. Cuma yang ada adalah Opah, Kak Ros, Tok Dalang dan rakan-rakannya. Ada satu episod "Hari Ibu", Kak Ros membawa Upin Ipin ke pusara ibu mereka. Tapi dimana pula Bapa mereka.

Sedih memang sedih, kalau memikirkan nasib mereka. Opah yang tak bekerja tapi kena menyara hidup Upin Ipin dan Kak Ros yang masih bersekolah.

Cukuplah sampai disini..berhenti memikir lagi jauh pasal nasib mereka.

Walaupun kita tak tahu apa yang terpendam dalam hati mereka, tapi Upin Ipin tetap menceriakan anak-anak kita setiap hari.

Ayuh support Upin Ipin dan layan episod "Raya yang Bermakna" pada Hari raya 2014.

Cik Fea bersama Upin.. Bukan main happy dia masa ni..

2 Blogger kasi response. .

July 23, 2014 at 11:27 AM

SERONOKNYA DIA

Reply
Al Kisah Author
July 26, 2014 at 6:46 AM

:^D^:

Reply

Post a Comment

Cer komen skit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...