Saturday, July 26, 2014

Palestine : Qunut nazilah

***


Pada bulan yang mulia ini, kita rakyat Malaysia sibuk dengan juadah berbuka, buffet-buffet iftar, pencarian baju raya dan sebagainya. Bagi rakyat Palestine, bulan Ramadhan ini bulan paling tragik. Serangan demi serangan ke atas rakyat jelata Palestine seperti kanak-kanak, para ibu dan warga emas menjadi sasaran Zionist.

Sedih bila memikirkan nasib mereka disana?

Hambamu ini tidak mampu untuk mengorbankan harta, hanya doa saja yang dapat hambamu sampaikan kepada mereka supaya terus berjuang dan mempertahankan hak mereka.

Ramadhan adalah bulan umat Muhammad saw. Baginda bersabda yang bermaksud "Apabila tiba bulan Ramadhan maka akan dibukakan pintu-pintu syurga dan ditutupkan pintu-pintu neraka lalu diikatkan semua syaitan."

Peristiwa dibulan Ramadhan seperti Perang Badar yang pada keesokan harinya Allah membedakan antara yang haq dan yang bathil, sehingga menanglah Islam dan kaum muslimin serta hancurlah syirik dan kaum musyrikin.

Begitu juga pada bulan suci ini terjadi pembebasan kota Makkah Al-Mukarramah, dan Allah memenangkan Rasul-Nya, sehingga masuklah manusia ke dalam agama Allah dengan berbondong-bondong dan Rasulullah menghancurkan syirik dan paganisme (keberhalaan) yang terdapat di kota Makkah, dan Makkah pun menjadi negeri Islam.

Semoga doa orang-orang mukmin seluruh alam ini memberi kemenangan kepada rakyat Palestine. Itu saja senjata yang kami ada.

Dari Ali r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Doa adalah senjata bagi orang-orang mukmin, tiang bagi agama, dan nur bagi langit dan bumi". (HR Hakim)

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Berdoalah pada waktu mustajab doa iaitu sewaktu pasukkan tentera bertempur, waktu mendirikan solat dan ketika hujan". -Riwayat Abu Daud-

***



Bila mendalami erti Qunut ini, amat terasa keBesaran dan keKuatan kuasa Allah yang tiada tandingannya.

Sebelum ini aku tak tahu pun ada Qunut Nazilah, yang aku tahu Qunut subuh. Ada juga pernah orang buat lawak bila berhadapan dengan tok kadi, tanya nak qunut panjang ka qunut pendek?. Bab itu sila abaikan.

Alhamdulillah dari perkongsian di media massa, lalu aku terus mencari, apa sebenarnya Qunut Nazilah ini?

Bacaan Qunut merujuk kepada doa yang dibaca di dalam solat pada tempat yang khusus sewaktu berdiri.

Qunut nazilah merupakan salah satu daripada tiga jenis qunut yang sunat dibaca dalam solat mengikut mazhab syafie selain qunut dalam solat subuh dan qunut pada separuh malam kedua terakhir dalam solat witir di bulan Ramadhan.

Qunut nazilah sunat dibacakan ketika umat Islam didatangi bala bencana atau ditimpa musibah seperti ketakutan, ditimpa wabak, diserang belalang dan sebagainya. Qunut ini tidak dibacakan jika umat Islam tidak didatangi dengan cubaan-cubaan seperti ini.


Bacaan Qunut Nazilah di zaman Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam


Qunut ini pernah dibacakan oleh Rasulullah ketika kejadian pembunuhan beramai-ramai 60 orang penghafaz al-Quran selama sebulan berdasarkan hadis berikut:


"Sesungguhnya Nabi sallallahu`alaihiwasallam telah membaca doa qunut pada waktu selain dari Subuh ketika turunnya sewaktu pembunuhan sahabatsahabatnya penghafaz-penghafaz al-Quran." -Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim-


Tatacara Bacaan Qunut Nazilah

1. Qunut ini boleh dibacakan pada tiap-tiap sembahyang fardhu jika kedatangan bala.

Dari Abi Hurairah radhiyallahu `anhu beliau berkata : "Demi Allah, sesungguhnya aku akan mendekatkan kamu cara solat Rasulullah S.A.W. Maka Abu Hurairah melakukan qunut pada solat Zuhur, Isya' dan Subuh. Beliau mendoakan kebaikan untuk kaum mukminin dan memintakan laknat ke atas orang-orang kafir".


Abu Hurairah radhiyallahu `anhu meriwayatkan bahawa sesungguhnya Nabi S.A.W tidak membaca qunut melainkan apabila beliau berdoa untuk kebaikan seseorang atau mendoakan kehancuran seseorang. Apabila baginda berkata: "sami'allahu liman hamidah" Baginda berkata “Rabbana lakalhamd dan Baginda S.A.W membaca doa”.


2. Qunut ini dibacakan pada waktu iktidal selepas ruku’ pada rakaat terakhir.


Diceritakan kepada kami Asim berkata, aku bertanya pada Anas bin Malik tentang qunut, lalu dia berkata sememangnya qunut itu ada. Aku berkata samada sebelum rukuk atau selepasnya, Anas berkata selepas rukuk. Aku berkata lagi, sesungguhnya seseorang telah mengkhabarkan kepadaku bahawa engkau memberitahunya selepas rukuk. Anas berkata dia berdusta, sesungguhnya Rasulullah S.A.W membaca qunut selepas rukuk selama sebulan dan diperlihatkannya ketika mengutus satu kaum yang dikatakan mereka itu baik bacaannya seramai 70 orang kepada kaum mushrikin yang telah melakukan perjanjian dengan Rasulullah S.A.W (mengikut riwayat hadis yang lain, 70 orang al-qura’ yang diutuskan oleh Rasulullah tersebut telah dibunuh). Lalu baginda berqunut selama sebulan mendoakan kecelakaan ke atas mereka.

sumber Doa Qunut ini di petik dari: MasjidWilayah.gov.my


***

3 Blogger kasi response. .

Myra Jay Author
August 6, 2014 at 1:05 PM

Doa adalah senjata orang Mukmin, teruskan berdoa insyaa Allah..

Reply
Unknown Author
August 6, 2014 at 6:33 PM

Salam kenal n selamat hari raya. Saya blogwalking kat sini, jemput singgah ke blog saya http://ibu2ahmad.blogspot.com. Saya follow sini n kalau sudi follow la saya balik yer...

Reply
Zila Zainal Author
August 18, 2014 at 1:21 PM

semoga kita mendapat kemenangan besar :)

Reply

Post a Comment

Cer komen skit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...