Tuesday, January 28, 2014

Jawapan untuk soalan Astro IPTV #2

***


***

Terima Kasih kepada ARA kerana sudi bertanya.
Jadi aku terpaksa buat satu entri untuknya.


***

Alhamdulillah, setakat ni internet down dan freeze tu boleh kira dengan jari.

Sebenarnya ada solutionnya.

Ini dari pengalaman aku.

Modem internet aku disambungkan dengan STB Astro dan PS3.

Pernah sekali tu internet down.

Aku try power off/on modem pun tak jalan.

Jadi aku call Astro Helpdesk.

cuba punya cuba pun tak jalan.

***

Last last aku dapat idea.

Network adalah bidang kerjaya aku.

Ewahh..

Cara atasinya mudah saja.

1. Cabut cable network yang tidak berkaitan pada modem Maxis. Biarkan cable network yang connected dengan STB Astro.

2. Power off modem Maxis dan STB Astro, selama 10 saat, kemudian on balik.

3. On Astro, kemudian check Setting > IP Diagnostic 
tunggu sehingga (Ethernet Connection Status: Connected) (IP Connection Status: Success)


4. Jika tidak berjaya, boleh cuba power off modem TM selama 10 saat, kemudian on balik.

ikut step no 3.

Selain itu korang boleh test dahulu internet connection pada handphone/tab/laptop/desktop. Jikalau internet tak berfungsi. Ini bermakna internet problem.

Jika semua step dah follow, tapi masih tidak berfungsi, boleh call Astro untuk minta bantuan atau buat laporan.

***

Kalau Freeze / Lagging

1. Tekan butang "back" atau tukar channel lain.

2. Kalau tidak berjaya, power off STB Astro selama 5-10 saat sehingga ada waktu / jam pada STB Astro, kemudian on balik.


***

Bagi yang terlupa bagaimana STB Astro disetup,
boleh layari link I'm on Astro IPTV.


 atas kiri : Modem TM kanan: Modem Maxis
bawah: STB Astro (Setup Box)

***

Bad reviews??

Sebelum aku pasang Astro IPTV.
Aku dah survey dari segi teknologi dan minta pendapat engineer network Maxis.
Sebab tu aku berani ambil risiko.

Manusia memang suka complain, tak semua benda perfect.
Kannn..

Mungkin ada sesetengah tempat yang bermasalah, atau owner tu sendiri bermasalah.

Bagi aku senang, setiap masalah ada solution.

Jadi, berdikari dan bertanya pada pakar bagaimana nak atasinya.

Always Think Positive.

tepuk dada tanya selera.

***

Kalau dulu aku bayar dua bil Astro dan Streamyx 1Mbps boleh cecah RM300

Sekarang dalam satu Bil  Astro bersama internet 10 Mbps, hanya Rm256.

Berbaloi tak??

***


6 Blogger kasi response. .

ara Author
January 29, 2014 at 9:44 AM

thanks! amat berguna post ni.
cudos for being positive. maybe the bad reviews are hired troopers?haha..
terima kasih.

Reply
Sofea Author
January 30, 2014 at 4:24 PM

harap anda berpuas hati

Reply
Anonymous Author
February 14, 2014 at 9:43 PM

Baru rase happy sikit nak gune iptv..tggu astro call isnin..thanks di atas info yang amat berguna..

Reply
Unknown Author
May 5, 2014 at 9:49 PM

Saya da cube step kt atas tp modem tm tu x nyala lansung n router maxis blink kt ethernet shj...tlg bantu sy..terima kasih

Reply
Sofea Author
May 8, 2014 at 2:08 PM

itu kena call astro dan buat report.. nanti tech akan check kat mdf dan router kalau ada masalah.

Reply
Anonymous Author
June 30, 2014 at 9:53 AM

Assalamualaikum bro..alhamdulillah..ade gak yg +ve pasal iptv ni..aku pon tgh tggu astro utk call..almaklumla Unifi br je sampai ke tempat aku ni..nk tny utk kepuasan hati aku..ko dok kt apartment kan..so far line ok ker n stable x...then "ada orang cakap" kt aprtment dorang pakai COPPER bukan fiber..betol ker...xsabo nk tggu astro call ni..huhuhuhu..

Reply

Post a Comment

Cer komen skit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...