Wednesday, September 4, 2013

I'm on Astro IPTV


***

Dulu aku teringin nak pakai IPTV, tapi disebabkan INFRA belum ada lagi kat area rumah aku, jadi aku terpaksalah redha.

entri tahun lepas: Astro IPTV & Euro 2012

***

Awal Jun haritu, Astro call "Encik, Apartment encik sudah boleh pasang IPTV".
 
Apa lagi, aku terus booking.

Aku belek belek contract Streamyx, yebaaa sudah matang.

***

Sebelum pemasangan, aku make sure dan study INFRA Astro IPTV sehinggalah hari pemasangannya.

dan baru aku faham,

"OOO cam nie ghupanya.."


Opss kenapa aku letak gambar UNIFI.

Untuk pengetahuan korang, setup untuk Astro IPTV lebih kurang UNIFI.

Walaupun Astro offer Line Maxis Fiber2home bersama Astro IPTV,

Hakikatnya INFRAnya dari TM.

Kalau rumah apartment, dari MDF ke Phone Socket dan BTU (Broadband Termination Unit / Modem) akan di"setup" oleh TM.

Manakala Maxis router akan di"setup" sebagai PG (Permise Gateway). Fungsi PG membekalkan 
Wi-Fi/Internet dan IPTV untuk TV.

Phone Socket -- (RJ11/Phone cable) --> BTU -- (RJ45/Network Cable) --> PG -- (RJ45/Network Cable)  --> STB

untuk memudahkan, BTU letak berdekatan dengan PG router maxis dan STB Astro decoder.
Biar phone cable/RJ 11 panjang dari network cable.

Kalau ada masalah Internet/Astro terus direct call ke Astro IPTV (03-95431543).


Atas Kiri : BTU (TM)  Kanan: PG (Maxis)
Bawah: STB (Astro)


Pros

  • Tiada ganguan ketika menonton Astro ketika hujan - test completed 
  • Kelajuan Internet yang awesome -  test completed 



Cons

  • Kalau line internet down, maka korang tak boleh surfing internet melalui PG dan Astro tv pun down dan hung.
  • Loading TV guide agak slow. Agak leceh bagi aku nak record cerita untuk hari hari mendatang.


***

So inilah sedikit sebanyak review aku sebagai pengguna Astro IPTV.

Anda bila lagi??

9 Blogger kasi response. .

Anum Author
September 5, 2013 at 3:42 PM

oo thanks for sharing

Reply
September 6, 2013 at 8:36 AM

Gud sharing.. menarik jg kann inshaAllah boleh cuba ;)

Reply
Sofea Author
September 7, 2013 at 2:51 PM

N problemo..

Reply
Sofea Author
September 7, 2013 at 2:51 PM

Yeza.. nanti boleh try

Reply
September 17, 2013 at 1:51 PM

mcm best je nih...berapa harganya??

awak ada tanya pasal parking uss tu kan...ada tulis dlm entri lepas rasanya :http://b1tt.blogspot.com/2013/09/drive-to-singapore.html

Reply
Sofea Author
September 21, 2013 at 6:54 PM

Monthly rm248

Reply
Anonymous Author
October 22, 2013 at 12:59 PM

Bro..line down tu...line TM down maksudnya? if line TM down semua la down (internet Astro & siaran Astro),,

bandwidth astro utk internet & iptv berbeza kan...jadi if line TM ok..tp internet down, IPTV masih jalan kan?

jadi apa fungsi piring tu sekarang? dia jadi hybrid mode ke kalo iptv down dia tukar ke piring mode?

berapa lama nak tunggu dia datang install lepas register?

& berapa lama siap masa dia install tu?

~bob

Reply
Sofea Author
October 23, 2013 at 2:47 PM

nanti aku jawab dalam entri.. thanks for asking.. I will share my knowledge

Reply
Ashlee Author
June 12, 2022 at 10:00 PM

Great blog you hhave here

Reply

Post a Comment

Cer komen skit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...