Monday, October 25, 2010

Taklik

***

Bagi sesiapa yang berkahwin dengan anak gadis Johor, anda perlulah membuat persiapan untuk membaca taklik. Mungkin dalam rumi mahupun jawi.

Jadi..

Mari menghafal dan mengerti ayat tersebut:

"MANAKALA saya tinggalkan isteri saya.....(nama isteri).....selama 4 bulan hijrah berturut-turut ATAU lebih dengan sengaja ATAU paksa dan saya ATAU wakil saya tiada memberi nafkah kepadanya selama masa yang tersebut padahal ia taatkan saya ATAU saya lakukan sebarang mudarat kepada tubuh badannya ATAU kehormatannya ATAU harta bendanya, kemudian ia mengadu ATAU wakilnya mengadu kepada kadi dan MANAKALA sabit aduannya di sisi kadi ATAU mahkamah syariah dan ia ATAU wakilnya memberi kepada kadi bagi pihak saya $1.00 maka ketika itu TERTALAKlah ia dengan satu "TALAK KHULU", ATAU saya ghaib daripada isteri saya yang tersebut selama satu tahun ATAU lebih, jika ia ATAU wakilnya mengadu kepada kadi dengan berkata ianya tidak tertunggu lagi akan saya MANAKALA bersabit aduannya, nescaya TERTALAKlah ia satu TALAK, demikian lafaz TAKLIK saya".

مانکالا ساي تيڠݢلکن استري ساي.....﴿نام استري﴾.....سلاما 4 بولن هجرة برتوروت-توروت اتاو لبيه دڠن سڠاج اتاو ڤقسا دان ساي اتاو واکيل ساي تياد ممبري نفقه کڤداڽ سلاما ماس يڠ ترسبوت ڤدحال اي طاعةکن ساي اتاو ساي لاکوکن سبارڠ مضرة کڤد توبوه بادنڽ اتاو کهورمتنڽ اتاو هرتا بنداڽ، کمودين اي مڠادو اتاو واکيلڽ مڠادو کڤد کادي دان مانکالا سابيت ادونڽ د سيسي کادي اتاو محکمه شرعية دان اي اتاو واکيلڽ ممبري کڤد کادي باݢي ڤيهق ساي $1.00 مک کتيک ايت ترطلاقله اي دڠن ساتو "طلاق خلو"، اتاو ساي غائب درڤد استري ساي يڠ ترسبوت سلاما ساتو تاهون اتاو لبيه، جک اي اتاو واکيلڽ مڠادو کڤد کادي دڠن برکات اياڽ تيدق ترتوڠݢو لاݢي اکن ساي مانکالا برسابيت ادونڽ، نسچاي ترطلاقله اي ساتو طلاق، دمکين لفظ تعليق ساي.


sumber dari Buku Panduan Kahwin dan Kekeluargaan Dalam Islam, terbitan Jabatan Agama Johor.

***

2 Blogger kasi response. .

Aini Qamariah Author
October 25, 2010 at 2:57 PM

oi..org Johor punya ada lagi panjang dari ni laa..hahahahaha kawin org Johor ke? Padan muka..jgn gabra ok.. :)

Reply
Sofea Author
October 26, 2010 at 8:11 AM

demm, serious panjang ka.. ko jangan main2 aini, sekali tok kadi kasi jawi.. mengigil aku karang, takat rumi aku belasah ja..

Reply

Post a Comment

Cer komen skit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...