Wednesday, October 13, 2010

Keras

***

Beberapa tahun lepas, aku tak berapa nak ingat tahun bila dan malas nak ingat. Aku ni jenis memory storage rendah, maka dengan itu benda benda kecik dan buruk memang aku delete terus.

Al-Kisah nya begini. Aku praktikal di sebuah syarikat telekomunikasi di Kota Raya KL, opis bersebelahan dengan KLCC. Parking per entry rm6. Kerja aku hari hari keluar pergi site. Income aku memang masyuk tiap tiap bulan. Baru praktikal, claim 2K tiap tiap bulan aku boleh cecah.

Nak dijadikan cerita, suatu hari aku ditugaskan untuk ke JB. 10 kali juga aku memikirkan pasal benda nie. Sebelum tu, aku pernah sekali ke Kuantan dan kini ke JB. Aku bukan apa, cuma risaukan kereta yang aku bawa saja. Proton Saga tahun 1985, clean and clear tak pernah overhaul mahupun tukar engine, cuma touchup skit skit kasi lawa.

Akceli, yang menjadi kerisauan aku adalah dahulunya kereta ini milik abah aku. So kereta yang berbelas tahun ini acapkali juga buat perangai bila jalan jauh. Jadi dengan berbekalkan hati dan naluri saja tak cukup untuk repair kereta tengah tengah highway nanti.

Aku terpaksa juga memikul tanggungjawab ini. Aku diberi kelonggaran untuk pulang awal untuk bersiap siap. Aku ditemani oleh rakan seperjuangan iaitu Jay. Kami mula bertolak dari Kuala Lumpur pada jam 6 petang. Ketika itu, aku masih sengal sengal ubi, tak pandai selok belok jalan jalan. Aku redah jalan Sungai Besi. Memang @#$%^& punya sesak.

Aku relaks dan steady. Bawa kereta dengan penuh cermat jiwa selamat. "1st time g JB drive sendiri" detik hatiku. Sampai saja sempadan Johor, aku dengan bongkaknya call kazen aku Najwa yang bakal mengakhiri zaman bujangnya dalam masa 2 minggu lagi, "Hello, wei.. aku dah sampai Johor, malam karang kita jumpa?" Najwa pun membalas, "Hang kat mana sekarang?". Lantas aku menjawab,"Aku dah sampai Tangkak". Dia gelak sambil perli aku, " Wei 2 jam lagi nak sampai JB tau tak". Aku blurr sambil berkata, " Ok, lepas settle kerja kita jumpa". Malu sey orang kampung baru g JB.

Sampai JB dalam pukul 11 lebey juga dan settle kerja dalam pukul 12 macam tu. Aku jumpa kazen aku pukul 12.30 dekat Danga Bay. Okey 1st time pijak tanah Danga Bay, rasa macam seronok plak. Siap tangkap gambar. Sure kalau budak JB tengok aku mesti cakap.,"Hek eleh sini pun nak tangkap gambar ea". Tapi aku tak kesah.

Kitaorang lepak lepak makan, borak borak kosong dan pukul 2 aku nak gerak balik KL. Si Jay nie plak tak der lesen D plak, jadi terpaksa aku memandu. Keletihan melanda diri aku. Jadi aku mengambil keputusan untuk berhenti berehat dan tidur. Jam 3 lebey, aku terjaga lalu meneruskan perjalanan. Aku pasang lagu lagu berunsur kelajuan dan ke"bass"an, OST Initial-D. Konon konon je.

Tetiba..

"Edddddd" jerit Jay. Aku mula drift ke kiri dan kanan lalu masuk ke dalam longkang. "@#$%^ longkang besar plak." kecewa aku. Aku teringat plak satu episod Intial-D, dimana Takumi Fujiwara memintas lawannya dengan menggunakan teknik masukkan sebelah tayar ke dalam parit. "Demmmm" kecewa aku lagi. "Parit kecik, Longkang besar", bebel aku seorang diri. Ini bukan lagi teknik masuk tayar dalam parit, ini dinamakan teknik masuk kereta dalam longkang.

Kawasan situ gelap gulita, tiada lampu malah ada construction di tengah tengah pembahagi jalan. Kami cuba meminta bantuan dari abang abang lori dan juga bas, tapi diorang seorang pun tidak mengendahkan.

Aku tak kisah. Aku ambil inisiatif sendiri. Aku cuba berfikir secara Hero. Aku reverse kereta kaw kaw hao lio punya. Banyak kali juga aku mencuba tetapi gagal. Aku tidak menyerah kalah. Aku cuba lagi dan lagi dan lagi, akhir berjaya juga kereta aku naik sampai ke bahu jalan. Aku tatap kereta dalam gelap. Nampak teruk tapi masih utuh. "Kuat juga body kereta Proton Saga ni, tak macam kereta sekarang", detik hatiku.

Peronda Plus tiba beberapa minit kemudian. Biasa lah, macam cerita Hindustan, Hero dah gaduh sampai darah darah, baru polis sampai ramai ramai. Peronda plus menyuruh aku bawa kereta sampai ke hentian terdekat yang tak jauh dari situ. Alhamdulillah kereta aku boleh bergerak tetapi agak perlahan dan di escort oleh mereka hingga sampai ke destinasi. Tiada apa yang boleh dibantu melainkan menanti ketibaan tow truck dari syarikat insuran.

***

Setelah selesai segala urusan aku pulang ke KL. Mak aku call lalu menenangku "Adalah hikhmahnya, kamu eksiden kat mana tadi?". Aku jawab " Area Simpang Ampat ke Pedas Linggi". "Ooo kawan mak cakap tempat tu keras skit", dengan selamba mak aku balas.

***

Kes 10.10.10. Takziah.

Situ kawasan angin lintang. Kerap juga aku tengok ada insiden berlaku area2 situ ketika ke JB mahupun pulang ke KL. Jadi sebagai peringatan. berhati hati walaupun dimana anda berada. Jika berjalan jauh, sila pasang cd Al-Quran sebelum perjalanan. Jangan memecut di tempat black area/spot kemalangan. Anda mampu mengubahnya.

***














Post a Comment

Cer komen skit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...