Thursday, September 19, 2013

PowerLine Communication a.k.a Ethernet over PowerLine

***

Kalau dulu, teknologi Power over Ethernet adalah satu ayat diguna pakai oleh para IT/Networkers dimana device/peralatan seperti voice/IP phone, wireless device, web/ security cam dan switch yang berfungsi tanpa menggunakan power adapter.

Jadi bagaimana device/peralatan dapat sumber tenaga/power?

Device/Peralatan itu dapat sumber tenaga melalui Ethernet atau lebih dikenali sebagai network cable.

Kini Teknologi Powerline Communication atau Ethernet Over Powerline boleh digunakan di rumah. Dimana, data tranfers atau network yang anda perolehi akan melalui powerline atau wayar eletrik yang tersedia dalam dinding rumah kita.

Sekarang ini mudah, anda tidak perlu lagi beli sebiji switch 24/48 port dan cable network/RJ45 panjang-panjang untuk dapatkan internet atau network.

Apa yang ada perlu beli adalah Powerline Ethernet adapter. klik disni

***

Rumah anda tidak lagi serabut serabai dengan cable network. 



Gambarajah diatas adalah contohnya rumah banglo anda ada 6 bilik khas. 

Insyallah semua teringin rumah banglo kan..

Internet atau modem unifi anda terletak di perpustakaan kecil. Kalau guna wireless, mungkin bilik tingkat 2 kurang dapat signal network. Kalau nak pakai cable, memerlukan cable network/RJ45 yang panjang dan kos dia sangat mahal.

Bagi menyelesaikan masalah ini, Cable network dipasangkan pada router/modem UNIFI ke Powerline Adapter.

Dan pada setiap bilik, juga dipasang dengan Powerline Adapter. contohnya
Bilik Game: Bagi gamers yang suka main online macam aku, bolehlah 'connect' network cable dari  Powerline Adapter ke PS/Xbox

Bilik TV: Bagi pengguna yang menggunakan IPTV. SetupBox di 'connect' kan ke Powerline Adapter.

Bilik Server: Bagi orang yang banyak data/image/movie/song nak backup, 'connect' kan NAS ke  Powerline Adapter.

Mini office: Bagi pekerja yang komitted, balik kerja pun masih nak buat kerja. Ishh ishh.. selalunya orang yang Work From Home sangat berguna kalau ada Mini office. Korang boleh 'connect' kan PC/Laptop ke Powerline Adapter..

Master Bedroom: PC/Laptop connect ke Powerline Adapter.. Itulah.. bila dah kaya, kat bilik tidoq pun nak letak pc/laptop. Isshh.. baik tidoq je dari main komputer dalam bilik tido. Lainlah ada cctv nak kena monitor, memang sangat sesuai letak dalam bilik. Boleh monitor bibik/pencuri yang nak pecah masuk rumah banglo kita. Wohooo..

Klik disini untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Powerline Adapter..

***

Sebenarnya, rumah tak banglo pun boleh pakai benda nie. Aku ingat lagi, dulu masa aku stay kat rumah sewa, ada 10 orang semuanya. Semua belajar network dan semua nak pakai internet. So kitaorang kena beli switch 2 biji, pastu beli network cable lagi untuk setiap PC. Memang berserabut.

Itu baru rumah sewa,

Masa stay kat hostel, ada 2 blok, kitaorang tarik cable dalam 60 meter untuk dapatkan internet dan network. Pastu, bila malam dan hujung minggu tiba, kitaorang ramai ramai main counter striker dan ada yang main Command and Conquer.  Memang Heaven and Fun.

Kalau ada benda nie.. settle masalah. 
***

Kalau tak faham silalah bertanya. Aku bukan penjual benda nie. Korang boleh beli di Digital Mall or Lowyat or mana mana kedai computer, cakap "ada jual Powerline Adapter tak?"

Kalau korang rajin nak lebih details macam mana dari power boleh carry data/IP dan sebagainya, korang boleh baca di How Stuff Work : How Power-Line Networking Works

atau layan video kat bawah nie sebagai contoh:






Post a Comment

Cer komen skit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...