Wednesday, September 8, 2010

Kisah Ramadhan #6

***

Serious babe. Kali ini memang ada kejutan buat diri Alkisah. Alkisah rasa selesa dan best. Ini bukan bermakna sebelum ini tidak selasa, tetapi kali ini macam balik Penang ada senyum walaupun ada pahit sebelum sampai.

Sampai sahaja di Airport Penang sudah membuat Alkisah bersyukur. Mana taknya, all the way ke sini, kapal terbang bergegar. Merchandise pun si jelita berskirt merah tak sempat nak menjualnya. Kalau tak boleh Alkisah membeli sehelai baju untuk pakai masa raya nanti. Memang stylo shopping raya dalam flight. Jarang orang buat bukan.

Keluar saja dari pintu Airport. Abah Alkisah sudah menanti dengan kereta Hondanya.

Perjalanan dari Airport ke rumah Alkisah mengambil masa 1 jam 30 minit. "Apahal jam nie, diorang tak balik raya lagi ka??" tanya Alkisah kepada abah. Abah Alkisah lebih rela senyum.

"Aku ingat KL yang jem teruk, ini penang lagi teruk. Ini baru kawasan pulau, belum naik bridge lagi" detik hatiku.

Serious bukan nak cakap. Kenderaan di Pulau Pinang terlalu banyak membuatkan jalan jadi sesak. Negeri ku ini haruslah ada perancangan untuk membina pengangkutan awam seperti di Kota London. Apa yang penting untuk memajukan sistem pengangkutan di Negara adalah ketepatan masa tiba di station, keselesaan para pengguna dan kemudahan pengangkutan yang pelbagai. Jika semua ciri ini ada, insyallah akan selesai satu masalah. Contoh terbaik di Malaysia sistem LRT.

Stock minuman dan makan memang tidak disediakan dalam kereta abah Alkisah. Jadi kami hanya bertawakal saja untuk sampai ke rumah tepat pada masanya.

Pulau Pinang banyak berubah. Hampir 3 bulan Alkisah tidak pulang ke kampung, ada saja isu isu yang berbangkit. Mungkin Alkisah di perantauan cerita yang digembar gemburkan cegini, tapi bila tiba di sini ceritanya berbeza. Walauapa saja isu yang timbul, yang penting keamanan haruslah dijaga.

Kami tiba dirumah pukul 7.20 setelah mengharungi jem di Bayan Baru yang banyak traffik light ntah apa apa ditambah pula dengan kereta rosak di tengah tengah Jambatan. Memang Ser..

Alkisah masuk rumah dengan ucapan salam dan lihat hidangan berbuka sudah disediakan. Waktu berbuka sudah hampir. Apa tunggu lagi..

***





Post a Comment

Cer komen skit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...