Wednesday, September 8, 2010

Kisah Ramadhan #4

***

Saja Alkisah nak buka cerita pasal sahur. Walaupun Alkisah tahu dah 29 hari kita bersahur dan kenapa hari ini baru Alkisah nak cerita pasal sahur. Sebab dalam banyak banyak blog atau dalam facebook jarang orang cakap pasal sahur, jarang sekali ada gambar sahur ramai ramai sambil tangkap gambar muka baru bangun tido atau buffet sahur ramadhan di hotel dan restoran besar besar.

Jadi bagi meneliti cerita sahur ini, Alkisah ada buat sedikit kajian dari blog Dr MAZA atau dikenali sebagai Dr. Mohd Asri Zainol Abidin. (Cerita pasal sahur & hukum)

Dalam blognya tertulis bahawasanya:

Sahur itu sunnah. Ia tak diwajibkan tapi amat digalakkan sekira kita melakukannya.

“Pembeza antara puasa kita dan puasa Ahli Kitab adalah makan sahur”. (Riwayat Muslim).

“Bersahurlah, sesungguhnya pada sahur itu ada keberkatan”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

"Sesiapa yang ingin berpuasa maka bersahurlah dengan sesuatu” (Riwayat Ahmad, disahihkan dengan syawahid).

“Sebaik-baik sahur orang mukmin ialah tamar”. (Riwayat Abu Daud, Ibn Hibban dan al-Baihaqi, sanadnya sahih).

“Pada waktu sahur mereka memohon keampunan” (Surah Ali ‘Imran: 17).

Dari hadith hadith ini, kita dapat hayati kenapa kita digalakkan bersahur. Antara sebab sebabnya adalah membezakan antara sahur orang muslim dengan sahur orang yahudi, selain itu kita juga akan dapat keberkatan di Bulan Ramadhan melakukan perkara sunnah dan akhir sekali membantu kita supaya cargas ketika waktu siang. Penulisan beliau yang terakhir menyatakan bahawa "Jika seseorang itu berpuasa serta mengikuti sunnah-sunnah bagi seseorang yang berpuasa, maka mudah-mudahan mencapai hakikat taqwa. Ia akan mendidik diri dengan berbagai kebaikan yang lain, termasuklah qiyamullail atau ‘bangun malam beribadah’. Sahur, salah satu program penting yang jika dihayati dengan baik, membentuk jika menjadi insan yang menghampirkan diri kepada Allah."

***

Alkisah pun kadang kadang termiss sahur, tapi selalunya jarang ar. Dulu lain. Sampai kawan kawan menyampah nak kejut Alkisah sahur. Ternayata Alkisah memang seorang yang susah nak bangun tido.

Itu dulu, sekarang Alkisah dah berubah. Bulan Ramadhan kali ini, Alkisah lebih giat bangun sahur dari terlelap. Antara sebabnya Alkisah kena pergi kerja dalam pukul 6 pagi. Jadi Alkisah akan bangun awal dalam pukul 5. Makan sahur lalu bersiap untuk pergi ke kerja atau kalau Alkisah kerja shift malam, confirm Alkisah akan sahur dalam pukul 4 pagi, yang sememangnya Alkisah berjaga ketika itu. Selalunya kalau termiss tu, mesti esok tu time Alkisah off day.

Sahur Alkisah selalunya di masak oleh akak Alkisah. Kira masak ka?? oh tidak. Ia dikira sebagai seorang tukang pemanas lauk. Akak Alkisah memang hebat bab tu. Alkisah dikategorikan sebagai Tukang Pelahap. Pernah seminggu direct Alkisah makan siput sedut masak lomak. Hari hari akak Alkisah panas lauk siput sedut masak lomak untuk Alkisah bersahur. Serious bukan Alkisah nak komplain, tapi agak agak la. Sampai seminggu tu, kalau lepas kahwin tak pandai buat lovebite lagi Alkisah tak tau la. Hari hari menyedut siput. Kalau Alkisah sedut kulit sure berbekas punya. Kadang kadang hampa juga, bila bangun bangun, akak Alkisah cakap tak dak lauk. Sadis rasanya masa tu, tambah tambah time gaji tak masuk lagi. Apa lagi, minum milo je la Alkisah.

Bila gaji dah masyuk, tak hingat punya sahur. Mc D dan Kedai Mamak dah tentu. Ada sekali tu member Alkisah ajak sahur dekat Pizza Hut. Alkisah pun on je."Char re ghak sahur makan Pizza, baru rasa macam berpuasa di Itali" detik hatiku. Sekali Pizza Hut tutup. Nasib badan.

***




1 Blogger kasi response. .:

Iz Author
September 8, 2010 at 10:30 AM

wei...ko pulak masak....kesian akak ko....

Reply

Post a Comment

Cer komen skit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...