Friday, September 10, 2010

Edisi Raya #1

***

1 Syawal 1413 Hijriah, Di pagi raya yang hening.

Alkisah bangun pagi agak lewat seperti biasa. Selalu Alkisah akan bangun bersahur, tapi hari ini tidak. Alkisah bangun sambil di kejutkan oleh pekikan pekikan keluarga yang menyuruh Alkisah bangun. Alkisah memerhatikan jam di telefon bimbitku. "Awal ghi nie" detik hatiku.

Bebelan demi bebelan bertali arus masuk ke telinga Alkisah tanpa henti membuatkan Alkisah lantas bangun lalu mengapai tuala di persidaian. Mataku masih kuyup, Alkisah berjalan dengan penuh kemalasan. Alkisah lihat ibu dan bapaku masing masing masih tidak mandi lagi. Jadi Alkisah kembali ke bilik lalu memulakan pagi ini dengan melogin facebook. "Arghh tiada siapa comment di pagi raya, comment la kat wall aku wei.." bebel Alkisah seorang diri.

Dengan muka yang agak cemeh ini, Alkisah turun untuk mandi dibilik air bawah. Tekanan air bilik air bawah lebih laju berbanding di atas. Sedap sikit Alkisah bersiram dipagi raya sambil memasang niat "Sahaja aku mandi sunat Aidilfitri kerana Allah taala". Shower Alkisah pasang kasi suam suam kuku. Pergh nikmat nikmat. Baru segar bugar Alkisah di pagi raya.

Setelah bersiram, Alkisah memakai wangi wangian lalu menyarung baju melayu berwarna hijau daun pisang. Kalau Alkisah berdiri di sebelah pokok pisang, sudah tentu korang tak akan perasan akan Alkisah ada di sebelah sana. Ingat "Banana not fruit two times".

Setibanya di masjid, Alkisah bersama umat islam yang lain bertakbir raya. Masing masing bersemangat dengan bersampin dan berbaju baru. Segak bergaya ala ala model dalam majalah URTV. Jam menunjukan pukul 9 pagi. Seorang anak qariah memperingati kepada umat islam yang lain cara cara solat sunat aidilfitri sebelum memulakan acara seterusnya. Kisah selepas itu biarlah mereka yang ada di masjid yang tahu.

Selesai sahaja solat, Alkisah pulang ke rumah. Ketupat, kuah kacang dan rendang daging setia menanti di meja makan. Perutku sering kali memberi amaran, "bang arini tak posa, isi lah aku".
Serious, masakan mak Alkisah yang terbaik. Walaupun raya 2 tahun sekali, tapi ketepatan sukatan yang ada pada kuah kacang dan rendang tetap sama pada setiap tahun. Apa ilmu yang mak Alkisah pakai pun Alkisah tak tau.

Raya kali ini agak kurang meriah sambutannya, tidak seperti masa masa dahulu. Kali ini tiada seorang anak anak taman nampak berkeliaran menyinggah setiap rumah. Kemanakah mereka ini pergi?. Musykil juga agak. Adakah rancangan TV membuatkan mereka leka menziarahi rukun tetangga atau mungkin ibubapa mereka khuatir akan keselamatan anak mereka jika membawa duit raya berlebihan. Mungkin boleh cecah 4 juta barangkali.

Kehadiran sanak saudara mulai terasa selepas solat Jumaat. Mak Alkisah mehidangkan resipi rahsianya untuk hari raya pertama dengan menyajikan Nasi Tomato berlaukan udang masak merah, daging kurma dan acar timun. Perghh.. nyum nyum.. Sedara yang datang adalah sekitar Pulau Pinang, Teluk Intan dan juga Shah Alam. Ternyata mereka bergumbira disini. Rumahku menjadi pusat perjumpaan hari raya seperti Malaysian Hall di Kota London setelah Arwah Atuk meninggalkan kami tahun lepas. T T

Tidak putus putus sedara ku datang, sehingga tetamu terakhir kami adalah Wan chu sekeluarga. Setelah wan chu pulang, Peluang kami sekeluarga pula menziarahi sanak saudara walaupun jam sudah menunjukkan pukul 9 malam. Kami sempat menziarahi rumah Tok Su dan Mak ngah sekeluarga yang selang sepintu dari rumah Alkisah. Di situ Alkisah menikmati Laksa Penang, Betul betul hao liao. Tidak sah jikalau raya Alkisah tak pekena laksa. Dasar anak jati Penang. Esok cari nasik kandaq plak.

Baju melayu berwarna hijau daun pisang masih terpahat dibadanku. Dari pagi hingga ke malam tak tukar tukar lagi. Mandi, Tettt kantoi tak mandi malam nie.

Jadi cukuplah sampai disini saja. Alkisah terus buka baju melayu, on computer sambil memakai seluar pendek, belek belek facebook lalu karang blog.

Apa cerita esok plak??

Jemputlah datang ke rumah, Jika anda berada di sekitar Pulau Pinang. Esok mak Alkisah masak Beryani. Nyum Nyum..

***










4 Blogger kasi response. .

Izaq Hafez Khalid Author
September 11, 2010 at 9:17 AM

hg silap niat mandi nie...patutnya "Sahaja aku mandi wajib kerana Allah taala"...mak hg masak beriyani kompom sat lg aku mai umah hg...

Reply
Sofea Author
September 11, 2010 at 11:34 AM

Mai rumah aku kita tgk bola.

Reply
Unknown Author
September 19, 2010 at 3:02 PM

"Walaupun raya 2 tahun sekali, tapi ketepatan sukatan yang ada pada kuah kacang dan rendang tetap sama pada setiap tahun. Apa ilmu yang mak aku pakai pun aku tak tau."

Raya apa 2 tahun sekali....

Reply
Sofea Author
September 21, 2010 at 4:15 PM

raya haji ngan raya aidilfitri.. dua2 hari raya mak aku buat ketupat..

Reply

Post a Comment

Cer komen skit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...