Wednesday, February 19, 2014

Siri Part-Time #3: Photographer

***

Photographer

Terima kasih kepada Sweetie kerana sudi bertanya:


Sebelum itu, aku nak cerita serba sedikit kisah aku sebagai photographer. Aku mula menceburi dalam bidang fotografi secara serious sejak 2008. Kalau lihat balik gambar gambar aku ketika baru mula berkecimpung, memang buruk siut (http://saedramadhan.fotopages.com). Pada bulan Feb 2009,  menimba ilmu di Photocamp anjuran CS. Mentor aku untuk group aku adalah Moqh atau lebih dikenali sebagai Mukhriz Latif. Sekarang beliau mempunyai syarikat fotografi bersama Udey.


Ini antara hasil dari group kitaorang.

Pada tahun 2010, aku dipilih sebagai trainee photographer dan bergerak secara part-time dan ditugaskan menajadi assistance kepada FT. Aku kerap mengekor FT setiap minggu untuk laksanakan tugas sebagai jurugambar. Banyak tips dan pengalaman berguna yang dapat aku pelajari semasa menjadi jr photographer di samping makan percuma ketika bertugas.

Rezeki aku bersama FT tidak lama, cuma beberapa bulan saja. Aku berhenti lalu menjalani kehidupan seperti orang biasa. Sabtu Ahad cuti tanpa sebarang kenduri kendara.

Bayangkan kalau aku buat part-time sebagai jurugambar, isnin-jumaat bekerja di pejabat, salah satu hari cuti sabtu atau ahad atau kadang kadang kedua-dua hari ada job wedding. Memang penat babe, itu belum kira waktu nak edit gambar lagi pada waktu terluang. Bila masa aku nak bersama keluarga.

Andai kata jadi fulltime photographer, sudah semestinya masa ada terluang isnin-khamis adalah masa sesuai untuk berjumpa dengan klien, edit dan siapkan album.

***

Dengan ada sedikit pengalaman, aku cuba bergerak bersendirian. Cuma setiap kali majlis, aku akan ditemani oleh rakan yang bernama Bob. Dia punya seni yang tersembunyi.

Aku dan Bob bersependapat,  klien terutamanya akan meletakkan harapan yang tinggi "high expectation" untuk sesuatu album perkahwinan.

Jadi dengan itu, kerana keyakinan aku tak setinggi melangit, maka klien klien aku hanyalah terdiri daripada rakan rakan terdekat dan sedara mara. Kalau korang nak aku shoot, kenalah jadi rakan terdekat dulu. Barulah tak kekok bila nak shoot gambar nanti.

Korang boleh view hasil kerja yang pernah aku buat.










Tips terbaik yang boleh aku kasi kat korang; untuk fotografi perkahwinan, better cari yang fulltime/ professional dan review gambar gambar  mereka terlebih dahulu. Kalau anda mahu aku rekemen photographer yang best pun boleh.. drop me an email.

***

Bagi menjawab persoalan diatas.

Waktu kerja aku sekarang sangat ketat, setiap hari rabu-sabtu aku wajib kerja (sebab shift). Setiap hari ahad pula hari bersama keluarga. Di situ dah nampak hala tuju untuk ambil job wedding tertutup. Harap Maklum.

Ia tidak terhenti disitu saja, skop fotografi ini sangat luas dan ianya tidak hanya tertumpu pada perkahwinan. Jika ada masa terluang, aku shoot event di tadika dan company jika diperlukan, kadang kadang shoot gambar anak sendiri, pemandangan, bangunan, produk, konsert, pokok, haiwan dan selfie. Andai kata korang berminat untuk shoot outdoor disekitar KL/Selangor pada hari Isnin atau Selasa (ini saja hari yang aku free), bolehlah roger/email untuk mengetahui quotation.

Korang juga boleh review gambar gambar yang pernah aku shoot di blog http://alkisahpictures.blogspot.com/.

p/s: email aku tertera di blog alkisah pictures. sekian wasalam.

***

12 Blogger kasi response. .

Anum Author
February 19, 2014 at 11:37 AM

cantik :)

Reply
Sofea Author
February 19, 2014 at 9:39 PM

Tq

Reply
ewanthology Author
February 19, 2014 at 10:42 PM

masa saya kawen dulu saya amik ministry of moment... masa tu tak tahu plak bro buat part time photographer, klu tak pasti berada dalam pertimbangan sbb cantik2 shoot nye.

Reply
Sofea Author
February 20, 2014 at 11:04 AM

MoM juga salah satu produksi fotografi terbaik di Malaysia. pilihan anda tepat.

Reply
Myra Jay Author
February 25, 2014 at 12:16 PM

Cantik gambar2 ynag dihasilkan..
Takpe walaupun penat tapi hasilnya berbaloi kan ;D

Reply
Sofea Author
March 1, 2014 at 1:50 PM

tq sis..

Reply
March 2, 2014 at 3:21 PM

cun la,,nnt kalau saye nk minx jasa utk suggest photographer yg sesuai saye email ye,,=)

Reply
Zila Zainal Author
March 3, 2014 at 1:41 PM

sangat cantikkk

Reply
Sofea Author
March 5, 2014 at 6:40 PM

boleh sangat..

Reply
Sofea Author
March 5, 2014 at 6:41 PM

really tq..

Reply
March 18, 2014 at 4:23 PM

good job..thumbs up

Reply
Sofea Author
March 20, 2014 at 11:05 AM

thanks sis

Reply

Post a Comment

Cer komen skit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...