Friday, May 24, 2013

Tips Sebelum Ke Bandung

***

Research, research dan research

Lagi beberapa hari aku dan my wife akan terbang ke Bandung.

Jadi aku perlukan Tips yang berguna sebelum berangkat ke sana.

Rata rata orang akan cakap.

"Pergi Bandung shopping banyak banyak tau, sana kain baju murah"

Okay fine..

Aku ni jenis pelik skit. Kalau jalan jauh semata mata nak shopping.
Mungkin tak kot.
Aku cuma membeli belah, jikalau barang tu RARE.
Suatu barang yang susah nak dapat atau lagi murah dari harga kat Malaysia.

Pernah aku pergi Europe.
Banding jersi Bola
Harganya lebih kurang kat Malaysia
dan apa yang mernarik
made in Indonesia

WTF

Baik aku beli jersi tu kat KLCC je.

So..

Aku lebih utamakan untuk relaks, santai, melancong dan melihat permandangan tempat orang.

***

Lets go with Basic things:

1st - aku research tempat tempat menarik kat Bandung di Tripadvisor

Paris Van Java, TransStudio, Kawah Putih, Tangkuban Perahu, Jalan Braga, Zoo. FO dll.

Akceli, aku follow trip sekolah isteri, jadi tentatif perjalanan mungkin dah disediakan

Aku cuma bayar flight pergi balik dan hotel (makan minum)

so tak der ragpla sangat nak memikau pasal perjalanan.

follow je.

***

2nd - Sedia duit secukupmya. Cari money changer yang offfer lower price.
Aku suka cara Cik Anita atur duitnya semasa nak ke Bandung. Korang boleh refer kat sini.
Agak teratur, dan aku pasti akan guna tips nie.
Asingkan duit letak dalam sampul.
Sungguh Awesome.
I Like.

Yang pasti, jalan lupa pasal Tax semasa pulang ke tanah air sebanyak 75k Rupiah seorang.

***

3rd - Berhati hati dengan penjual dan orang tempatan
Aku ada terbaca kisah Nadia- Tips ke Bandung.
Pengalaman beliau membuatkan aku kena lebih berwaspada.
Jadi mungkin Tips berguna Cik Anita iaitu menyediakan duit RM1 untuk sedekah kepada mereka
atau
Aku sendiri kena pandai kira convert duit.
Memang aku akan jadi confius bila convert duit juta juta nie.
Aku sarankan, korang download application XE Currency
kalau nak ke luar negara.

contohnya seperti berikut.

75k Rupiah = RM 23


Mudah kan.
Insyallah dapat mengelak kena tipu semasa membeli belah.
Jadi, lepas nie kalau diorang sebut harga, kita boleh check dulu harga sebenar ringgit malaysia.

Dan yang paling penting, kena amalkan ayat kursi.
Supaya dihindari oleh benda benda yang tidak baik.


Lagi satu. Fatin Liyana ada berpesan pasal pick pocket.

Pengalaman aku di London beberapa tahun lalu memang sadis. 
Kena take note juga pasal benda nie.

Wallet, Passport, Duit
Memang kena jaga betul betul.

***

Akhir sekali, sediakan barang keperluan.

Baju
Jeans
Boxer
Tooth Brush
Shaver (supaya muka bersih tidak bermisai)
Perfumes dan Deodorant Spray
Charger Phone / Camera.
DSLR dan Lens

Check

lain lain my wife aku akan re-check

***

Sampai disini dulu.

Nanti aku tambah bila pulang dari sana.

***

5 Blogger kasi response. .

Unknown Author
May 24, 2013 at 11:06 PM

Selamat berjalan2 !

Reply
dayteenlea Author
May 28, 2013 at 12:38 PM

selamat bertolak!

Reply
June 3, 2013 at 1:22 AM

bestnye ke bandung.harap2 ima sampai jugak nanti kesana kalau ada rezeki dan diizinkanNya

Reply
Cik Anita Author
October 31, 2013 at 5:24 PM

Cik Anita singgah sini! :)

So macam mana holiday? Best x?

Reply
Sofea Author
November 4, 2013 at 2:44 PM

best dowh.. ingat nak p lagi..

Reply

Post a Comment

Cer komen skit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...