Sunday, August 15, 2010

Kisah Ramadhan #2

***

Setiap kali tibanya Ramadhan, Alkisah mesti susun strategi. Ini bagi mengelakkan pembaziran secara terang terangan. Alkisah macam umat manusia yang lain, kadang kadang terikut sangat dengan nafsu. Nafsu makan Alkisah memang ajaib. Secara fizikal kalau anda tengok Alkisah, sure cakap "Ala kedingnya mamat ni". Ye, memang benar Alkisah agak keding, tapi Alkisah kuat makan. Kalau Alkisah makan badan Alkisah susah nak naik. Jadi kesimpulannya Alkisah makan apa sekali pun, badan Alkisah tetap maintain. Korang macam mana?. Apa kena diet? Kalau makan cepat gemuk?. Anda memang tak best. Mungkin kadar metoblisme Alkisah tinggi memyebabkan badan Alkisah susah naik. Insyallah selepas kahwin badan Alkisah akan naik, menurut sumber dan pengalaman orang yang dah berkahwin.

Berbalik pada cerita strategi, Alkisah akan memastikan pembelian juadah berbuka puasa adalah berpatutan. Perkara yang harus ada dalam carta pembelian adalah sejenis kuih, sebungkus air dan juga sebungkus makan berat. Makan berat adalah terdiri makan makan yang berzat tinggi seperti nasi ayam atau nasi kukus ayam berempah atau nasi lemak atau apa apa jenis nasi yang Alkisah teringin nak makan. Kuih juga ada beraneka, jadi Alkisah harus memilih satu sahaja dan selalunya Alkisah gemar membeli murtabak. Ini kerana kalau tak larat nak melahap masa berbuka, Alkisah boleh makan selepas terawikh. Bagi air pula, Alkisah lebih suka air soya tanpa ais. Kalau ada ais, air dia cair, tak besh.

Strategi kedua adalah tempat membeli juadah berbuka. Sebenarnya Alkisah dah plan beberapa tempat terutamanya tibanya hari minggu. Antara tempat tempat yang tersenarai adalah Kampung Baru dan Taman Melawati (tempat zaman kegemilangan dulu) dan juga Taman Tun. Kalau di Kampung Baru, feveret Alkisah ialah nasi kukus ayam dekat corner flat PKNS, kat situ nasi kukus ayam dia terbaik. Tapi kalau Taman Melawati, Alkisah lebih suka Tauhu Anora. Dah lama Alkisah tak pergi situ, ntah ada lagi ke tak. Harap harap ada lagi.

Takkala kita sibuk plan untuk membeli juadah, kita harus ingat kepada orang yang susah nak dapatkan sesuap nasi dan apa yang menyedihkan, baru baru ini di Jasin Melaka, kita dikejutkan dengan satu berita mengenai ribut yang mengorbankan 2 nyawa.




Ribut di Jasin, Melaka (source:youtube)



Major Storm Finland (source:youtube)

Ribut di Finland itu berlaku beberapa hari sebelum menyambut bulan Ramadhan. Kalau dapat dilihat, begitu pantas langit menjadi gelap.

Mungkin memberi peringatan dan petunjuk pada kita semua. Dengan itu Alkisah sertakan doa taubat untuk kita semua.




***

Post a Comment

Cer komen skit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...