Friday, March 30, 2012

Earth Hour 2012

***



Earth Hour merupakan acara tahunan yang diadakan oleh Tabung Alam Sedunia WWF, disambut pada hari Sabtu terakhir pada bulan Mac, yang mahukan kediaman dan pejabat untuk mematikan lampu yang tidak digunakan dan peralatan elektrik yang tidak digunakan selama satu jam untuk membangkitkan kesedaran ke atas Perubahan Iklim.

Acara ini boleh ditafsirkan sebagai tokenisme dan difokuskan kepada pengurangan pembebasan karbon, seterusnya mengurangkan kos elektrik secara keseluruhannya. 

Apa kejadahnya Perubahan Iklim ini? 
Pemanasan global adalah ancaman terbesar yang dihadapi oleh planet kita hari ini. Pemanasan Global ini mengubah corak cuaca, bekalan air, pertumbuhan bermusim untuk tumbuh-tumbuhan dan cara yang mengekalkan untuk hidup kita, dan hidupan liar di dunia. Perubahan iklim telah pun bermula, tetapi ia tidak terlambat untuk kita mengambil tindakan. Masih ada masa untuk kita semua menjadi sebahagian daripada penyelesaian. 

Bagaimana Perubahan Iklim terjadi? 
Aliran tenaga yang berterusan dari matahari memanaskan Bumi. Semulajadi gas di dalam atmosfera, yang dikenali sebagai gas rumah hijau, memerangkap haba ini seperti selimut, lalu menjaga Bumi pada purata 15 darjah Celsius. Karbon dioksida (CO2) adalah gas yang paling ketara. Jumlah CO2 yang dihasilkan secara semula jadi hampir sempurna diseimbangkan dengan jumlah semulajadi dibuang melalui proses fotosintesis. 

Walau bagaimanapun, bahan api fosil berlebihan membawa kepada CO2 meningkat di atmosfera, 
memerangkap lebih banyak haba dan memanaskan Bumi. Hasilnya, kita dapat merasa corak cuaca yang lebih dramatik di seluruh dunia. Kesan cuaca berubah Bumi bukan sahaja menyebabkan buruknya bencana alam tetapi mengcairkan ais dan glasier di dunia disebabkan oleh pemanasan air laut. Ais sebenarnya bertindak sebagai pemantul solar, kurangnya ais dibumi,maka kuranglah pemantulan haba.

Kenapa Perubahan Iklim berlaku?
Soalan ini begitu banyak diperdebatkan kerana perubahan iklim boleh berlaku disebabkan proses semula jadi dan kegiatan manusia dan juga sistem iklim yang kompleks. 

Terdapat bukti baru dan kuat bahawa pemanasan iklim selama 50 tahun lepas disebabkan kegiatan manusia. Ketulan ais yang diambil dari ais purba Antartika menunjukkan tahap karbon dioksida yang tinggi dari 650,000 tahun dahulu. Lebih banyak karbon dioksida di atmosfera bermakna suhu yang semakin panas. Dalam laporan 2007 Panel Antara Kerajaan tentang Perubahan Cuaca (IPCC) kepada Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), badan itu menyimpulkan lebih daripada 90 peratus penyebab pemanasan sejak 50-60 tahun adalah disumbangkan oleh manusia. 

Sumbangan manusia ini termasuk peningkatan tahap gas yang memerangkap haba (gas rumah hijau) seperti karbon dioksida di atmosfera bumi. Satu cara manusia menyumbang kepada gas rumah hijau adalah dengan membakar bahan api. Contohnya penggunaan arang batu, minyak dan gas asli untuk menghasilkan elektrik, memanaskan rumah, memberi kuasa kepada kilang dan kereta. 

Perubahan corak penggunaan tanah juga turut menyumbang ke arah Perubahan Iklim. Pokok dan tumbuhan menggunakan karbon dioksida dan melepaskan oksigen. Apabila pokok dipotong untuk pembangunan, pertanian dan tujuan lain, ia tidak lagi boleh menggunakan karbon dioksida dan melepaskan oksigen. Pokok-pokok ini sebenarnya melepaskan karbon dioksida apabila ia mereput dan dibakar. 

Dengan meningkatnya karbon dioksida dan gas rumah hijau lain meningkat, lebih banyak haba terperangkap dan suhu dunia pun naik. Ini menyebabkan perubahan ketara dalam panjang dan pendek musim.

***

Jadi korang faham tak??

Bagi Alkisah benda ni tak perlu jadikan setiap sabtu minggu terakhir bulan March sebagai Earth Hour

Takkan nak sedar pasal benda ni hanya setahun sekali.

Maka dengan itu, Alkisah sarankan supaya korang

Setiap kali keluar rumah mesti switch off semua plug, pasang hanya satu lampu

atau

Cabut semua plug apabila pergi bercuti atau balik kampung selama beberapa hari

atau

Setiap malam switch off semua lampu setiap kali masuk tido

***

Dari situ bukan takat korang 

"Selamatkan Bumi"

malah ia juga membantu untuk

mengurangkan Bill Elektrik rumah korang

Jimat!! Jimat !!



Miranda Kerr : Jimat Kerr??

Alkisah: Jimat la Derr.. Kenapa tak percaya Kerr..

***

source: wiki-pe-dia, www.earthhour.org

Post a Comment

Cer komen skit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...