Thursday, September 17, 2009

Pasar Ramadhan

***

2002

Seingat aku, dalam banyak-banyak pasar ramadhan yang aku suka ialah pasar ramadhan taman melawati. Zaman tu aku masih belajar dekat bangi. Acapkali juga aku ke rumah sepupu aku di hulu kelang pada hujung minggu.

Pada masa itu, aku baru mengenali bubur lambuk kampung baru. Sebelum ini aku cuma merasa bubur ibu ku di kampung sahaja, kini aku baru saja menetap di Kuala Lumpur dapatlah merasa kelainan bubur lambuk itu.

Aku juga baru mengenali apa itu otak-otak. Pertama kali merasanya, bagaikan nak ambil lagi satu. Menarik juga makanan-makanan yang dijual di sini.

Sedang aku berjalan bersama sepupu ku, tiba-tiba aku terlihat satu gerai yang tertulis Tauhu Anora. Ooo ini la tauhu yang sepupu aku selalu sebutkan tu. Katanya boleh tahan juga tauhu dan orang yang menjualnya. Tak fikir panjang, kami pun terus rapat ke gerai itu lalu membeli tauhu anora. Niat dihati hanya nak tengok awek cun. Pergh meleleh ghak la bila tengok awek-awek tue. Muka diorang sepesyen je. Comel plak tue. Hampeh tul. Zaman tu aku masih muda remaja. Bak kata orang, aku seorang remaja yang baru nak 'up'.

***

2009

Kini aku menetap di Kampung Baru Kuala Lumpur. Pasar Ramadhan kat sini dah cukup best, tak perlu aku pergi jauh-jauh semata-mata nak cari juadah berbuka. Pelbagai masakan ada di jual di sini dari masakan thailand hingga la masakan Johor.

Setiap hari aku menyusun menu-menu utama diikuti dengan kuih muih dan disudahi dengan air demi menjaga diet dan mengelakkan pembaziran. Hidup kita sekarang perlulah berjimat cermat demi masa depan yang tercinta.

Antara menu-menu utama juadah berbuka puasa aku adalah Nasi Lemak Kukus Ayam Dara, Nasi Berayani Gam Kambing/Ayam dan Nasi Minyak Ayam Kampung (Suraya). Manakala kuih muih aku plak adalah dari jenis manisan, pedasan dan sedapan. Bagi meghilangkan rasa dahaga dan memudahkan proses pencernaan dalam perut, aku lebih gemar minum air soya.

Terdapat sebuah gerai yang agak menarik untuk aku mempromotekan kepada anda. Kedai Apam Balik pelbagai rasa. Rasanya tahun ini kalian semua tak berkesempatan untuk merasa apam baliknya, tapi tahun depan kalau berkesempatan, anda cari la apam balik yang anda sendiri boleh "customize" inti isi apam balik tersebut. Antara intinya ialah coklat, keju, jagung, kacang dan lain-lain. Harganya juga berpatutan.

Bagi mengakhiri hasil penulisan ini, aku ingin berterima kasih kepada rakan-rakan aku yang menjemput untuk majlis berbuka puasa di Nandos Mid Valley, Kelab Darul Ehsan dan De Chiang Mai. Jasa anda akan di kenang. Kalau berkesempatan, tahun depan buat lagi, terutama bagi rakan-rakan dari MFI, FCET 3rd dan IBIL.

***


3 Blogger kasi response. .

September 17, 2009 at 11:14 AM

Pasar ramadhan post by saed ramadhan di bulan ramadhan...

Reply
September 17, 2009 at 4:35 PM

selamat hari raya edd..

Reply
Saed Ramadhan Author
September 17, 2009 at 5:23 PM

Selamat Hari Raya kawan2...

Reply

Post a Comment

Cer komen skit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...