Sunday, February 14, 2010

En. Tan

***

Harini aku bersama kakak dan kazen aku pulang ke kampung halaman di utara Malaysia. Pantang dapat cuti mesti nak balik Penang. Keadaan di lebuhraya agak sesak, mana taknya orang cina sibuk nak balik raya kita pun tumpang sekaki.

Pukul 5.30 pagi lagi kami dah beredar dari kota Kuala Lumpur. Jalan yang aku sangkakan lengan hanya angan angan semata mata. Kesesakan berlaku sekitar Tanjung Malim ke Sungkai, Bidor dan sekitar beberapa tempat lagi di Perak.

Sebelum memulakan perjalan jarak jauh, kami berhenti sementara di hentian Rawang untuk menunaikan solat subuh dan mengotakan hajat.

Hajat aku adalah untuk berjumpa dengan En. Tan. Tak sangka ramai juga orang beratur nak jumpa dengan En.Tan. Di situ aku dapat rasakan Malaysia mempunyai masyarakat majmuk atau dikenali masyarakat berbilang kaum dengan mempunyai misi yang sama pada waktu pagi, 1 Malaysia 1 Tan.

Walaupun kita berbeza dari segi warna kulit, bangsa dan agama tapi kita tetap bersama En. Tan pada waktu pagi.

Akhirnya pintu En. Tan terbuka. Ok sudah tiba giliran aku.

***


Post a Comment

Cer komen skit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...